Aktuelt

Det ringer snart ud til Grønnes Sommerskole

I de kommende uger kan 133 børn glæde sig til at deltage i Grønnes Sommerskole. Her venter dage fyldt med natur, ny viden, sanseoplevelser og fællesskab.

Sommer 2026

Det er tredje år, at Natur & Ungdom afholder Grønnes Sommerskole. I år er alle sommerskoler fuldt booket, og der er venteliste flere steder. Det vidner om, at både børn og forældre har haft gode oplevelser tidligere år og vender tilbage samtidig med at de også anbefaler sommerskole til andre. Vi har ramt et format og en tilgang, som efterspørges, hvor børnene kommer ud i naturen, får ro på tempoet og gør sig erfaringer med den natur, der er lige omkring dem.

I 2026 bliver sommerskolerne afholdt af lokalforeninger på Mors, Klostermølle, Kruså, Sydsjælland, Roskilde og København. I alt bidrager 33 frivillige med en uge af deres ferie. Det er stærkt at se, hvor mange der har lyst til at give deres naturglæde videre. Aktiviteterne spænder bredt fra hulebyggeri og sanketure til naturkrea, fisketure og sansning i naturen. Der er plads til leg, fordybelse og læring. Vi glæder os til at følge sommerskolerne, når de folder sig ud rundt omkring i landet.

Læs mere om Grønnes Sommerskole her.

"Hvis det kalder i dig, så spring ud i det"

På naTURlederuddannelsen fandt Zenia et fællesskab, hvor hun fik mod på selv at tage andre med ud i naturen.

Zenia er suppleant i Natur & Ungdoms hovedbestyrelse, suppleant i Natur & Ungdom København og ansvarlig for lokalforeningens ungegruppe.

I dag er hun med til at skabe aktiviteter for andre unge. Men da hun meldte sig til naTURlederuddannelsen, var målet egentlig ret enkelt.

"Jeg ville gerne møde andre unge, der også var vilde med natur."

Det blev begyndelsen på et fællesskab, hvor hun både lærte nyt og fik troen på, at hun selv kunne tage initiativ til aktiviteter i naturen.

Der er mange veje ind i naturen

Noget af det vigtigste, Zenia tog med sig fra naTURlederuddannelsen, var erkendelsen af, at der ikke findes én rigtig måde at være med i Natur & Ungdom på.

"Jeg mødte en masse med forskellige passioner og interesser og fik inspiration til, hvordan det kan bringes ind i naturaktiviteter. For eksempel ved at arbejde med kunst og natur eller nørde arter."

På uddannelsen mødte hun unge med vidt forskellige interesser. Nogle var optagede af friluftsliv. Andre af arter, kunst eller formidling. Det viste hende, hvor meget man kan lære af hinanden.

Hun tog også konkrete færdigheder med hjem.

"Jeg synes altid, det er fedt med mere viden og flere skills. For eksempel viden om, hvordan et bål bedst startes og brænder, og hvordan man bygger et bål til et bestemt formål."

Man behøver ikke være biolog

For Zenia handlede det vigtigste udbytte ikke om teknik.

"Det har været et springbræt til at tage andre med ud i naturen. Og så har det givet mig en bekræftelse på, at min måde at arbejde med natur på er okay, og at jeg kan byde ind med en masse, selvom jeg ikke er biolog."

Den oplevelse har haft stor betydning for hende.

NaTURlederuddannelsen gav hende lyst til selv at tage initiativ. I dag bruger hun erfaringerne, når hun planlægger aktiviteter og inviterer nye unge med i fællesskabet.

Zenias historie viser også noget andet. Man behøver ikke være ekspert for at engagere sig. Der er plads til mange forskellige interesser og måder at være i naturen på.

Klar til SommerTUR

Til sommer skal Zenia med på Natur & Ungdoms SommerTUR, og hun glæder sig især til den særlige ro, der opstår, når man er i naturen i flere dage.

"Jeg glæder mig til den afkobling fra hverdagen, der sker for mig efter et par dages sammenhængende vandring, og hvor jeg kommer ind i et stadie af ren tilstedeværelse."

Det er ikke kun vandringen, hun ser frem til.

"Jeg glæder mig også til at grine sammen med de andre, være nysgerrig på det, der er omkring os."

Og så er der alt det uventede.

"Min erfaring er, at jeg på ungeturene altid kommer hjem med en lidt vildere schweizerkniv. Så jeg ved ikke endnu, hvad jeg kommer til at lære, men er sikker på, det bliver noget fedt."

Et råd til dig, der overvejer det

"Hvis du går og overvejer det, så er det måske fordi, der er noget, der kalder i dig. Og så vil jeg bare sige: Spring ud i det. Der venter gode mennesker og oplevelser."

Fakta

naTURlederuddannelsen

NaTURlederuddannelsen er for unge, der gerne vil lave ture i naturen sammen med andre. Du behøver hverken være naturfaglig eller friluftsekspert for at deltage.

Tilmeld dig og læs mere om naTURleder her.

SommerTUR

SommerTUR er Natur & Ungdoms årlige tur for unge. Hvert år går turen til en ny destination, hvor fællesskabet og oplevelserne i naturen er i centrum.

Tilmeld dig og læs mere om SommerTUR her.

Nye studentermedarbejdere i Grøn Dannelse i Børnehøjde

Signe og Rose

Natur & Ungdom har fået to nye studentermedarbejdere i projektet Grøn Dannelse i Børnehøjde. Rose og Signe er begge drevet af en stor kærlighed til naturen og et ønske om at skabe gode aktiviteter for børn. Hver især bringer de forskellige erfaringer og perspektiver med ind i arbejdet.

Mød vores nye lejr- og uddannelsesansvarlige, Anne Edsen

Anne Edsen, som tidligere har stået i spidsen for vores naTURlederuddannelse, er Natur & Ungdoms nye lejr- og uddannelsesansvarlig.

Hun er uddannet i friluftsliv, kultur- og naturvejledning og har flere års erfaring med at planlægge og gennemføre aktiviteter og forløb i naturen – både fra højskole og fra sit eget arbejde i Danmark og Norge. De erfaringer tager hun nu med ind i arbejdet med at udvikle og styrke Natur & Ungdoms lejre, ture og uddannelser.

Her kan du lære hende bedre at kende gennem en række spørgsmål om hendes motivation, erfaringer og tanker om, hvordan endnu flere børn og unge kan få gode oplevelser og vokse i naturen.

Velkommen til Josephine – vores nye projektleder for Grøn dannelse i børnehøjde

Den 1. marts 2026 startede Josephine Fogt Andersen som projektleder for Grøn dannelse i børnehøjde hos Natur & Ungdom.

Josephine er uddannet biolog og har tidligere arbejdet meget med naturformidling, frivillige og naturfaglige projekter. De erfaringer tager hun nu med ind i arbejdet med at udvikle Grøn dannelse i børnehøjde og forankre projektet i Natur & Ungdoms lokalforeninger.

Her kan du lære hende lidt bedre at kende gennem fire spørgsmål om hendes motivation, erfaringer og visioner – og om hvordan hun håber at styrke børns møde med naturen i de kommende år.

Vil du med på holdet?

Vil du være med til at skabe nye naturfællesskaber for børn – og få flere frivillige med i arbejdet for naturen?

Kom med til repræsentantskabsmøde 2026

I 2026 afholder Natur & Ungdom sit årlige repræsentantskabsmøde over to dage. Det gør vi, fordi vi gerne vil give plads til mere end beslutninger alene: plads til fællesskab, fordybelse, naturformidling og udvikling af vores lokale foreninger.

Natur & Ungdom får millionstøtte til grøn dannelse i børnehøjde

Natur & Ungdom modtager samlet knap 4,4 millioner kroner fra Nordea-fonden og TrygFonden til det landsdækkende projekt Grøn dannelse i børnehøjde.  Projektet skal give børn i alderen 6–12 år fællesskaber i naturen og konkrete erfaringer med bæredygtige handlinger.

Byd velkommen til N&Us nye engagements- og foreningskonsulent

Den 1. januar 2026 starter Ebbe H. Bertelsen som enegagements- og foreningskonsulent hos Natur & Ungdom. Ebbe kommer med en solide erfaring fra foreningslivet, som skal bruges til at understøtte vores frivillige og dermed styrke lokalforeningernes aktiviteter. Mød Ebbe i interviewet herunder.

Stillingsoplag: Engagements- og foreningskonsulent

Vil du styrke lokale fællesskaber for børn og unge i naturen? - Vi søger en Engagements- og foreningskonsulent

Se livet under vandet - fra en glaskajak

Kom og prøv vores nye gennemsigtige kajakker – se livet under overfladen! 

Naturdannelse som løftestang for grønt engagement

Hvordan kan børn og unge blive drivkræfter i den grønne omstilling? Et godt sted at starte er i naturen selv.

?>