Aktuelt

Stillingsoplag: Engagements- og foreningskonsulent

Vil du styrke lokale fællesskaber for børn og unge i naturen? - Vi søger en Engagements- og foreningskonsulent

Vi søger en Engagements- og foreningskonsulent

Vil du styrke lokale fællesskaber for børn og unge i naturen?

Om Natur & Ungdom

Natur & Ungdom er en landsforening, der naturdanner børn og unge i foreningslivets forpligtende fællesskaber. Vores lokale fællesskaber sikrer kontinuerlige aktiviteter i naturen.
Vi ønsker at blive endnu bedre til at understøtte vores lokalforeningerne – og derfor opretter vi en ny stilling, hvor opgaven er at skabe motivation, engagement og sammenhæng lokalt.

Om rollen

Som engagements- og foreningskonsulent får du en central rolle i at understøtte vores lokalforeninger og frivillige.
Du arbejder tæt sammen med sekretariatslederen, hovedbestyrelsen og de lokale foreningsbestyrelser.
Du får ansvar for samarbejdet med både eksisterende og nye foreninger og frivillige – og for at arbejde med at de trives, udvikler sig og føler sig som en del af fællesskabet i Natur & Ungdom.

Du skal have lyst til en afvekslende hverdag med tid på landevejen, på Teams og i telefonen, så foreningerne oplever dig som nærværende – samtidig med, at du også prioriterer tilstedeværelse på landsforeningens sekretariat på Klostermølle.

Dine vigtigste opgaver

  • Understøtte eksisterende lokalforeninger: Vedligeholde og udvikle relationerne til de 16 lokalforeninger, sikre kontinuerlig støtte og opbygge stærke samarbejder.
  • Opstarte nye foreninger: Vejlede og støtte i etablering af nye lokalforeninger – herunder rekruttering af frivillige og opbygning af struktur.
  • Styrke frivilligheden: Hjælpe lokalforeningerne med rekruttering, fastholdelse og motivation af frivillige.
  • Foreningsudvikling: Bidrage til strategisk udvikling af foreningen både lokalt og nationalt – rådgive om struktur, processer og organisering.
  • Kommunikation og opfølgning: Sikre god kontakt mellem landsforeningen og lokalforeningerne, følge op på igangværende initiativer og bringe erfaringer i spil i sekretariat og bestyrelse.

Kvalifikationer og erfaring

Din baggrund, dine relevante kompetencer og dit gåpåmod er afgørende – ikke din uddannelse.
Det er en fordel, hvis du er naturvant og -glad, men vi klæder dig gerne på, hvis naturen endnu er lidt fremmed.

Vi forestiller os, at du har:

  • Erfaring med foreningsarbejde, frivilligkoordinering eller relevant projektledelse – gerne i en landsdækkende organisation.
  • Gode organisatoriske og koordinerende evner samt evnen til at arbejde struktureret og selvstændigt i en omskiftelig hverdag.
  • Erfaring med at engagere frivillige og forståelse for frivilligperspektivet.
  • Evne til at arbejde strategisk med foreningsudvikling og understøtte lokale initiativer.
  • Stærke kommunikationsfærdigheder – både skriftligt og mundtligt.
  • En fleksibel tilgang og lyst til at indgå i en mindre organisation, hvor vi hjælper hinanden.

Vi tilbyder

  • En fast og fleksibel stilling på ca. 30 timer om ugen.
  • En spændende og udviklende rolle i en dynamisk og engageret organisation med ca. 1300 medlemmer og en aktiv hovedbestyrelse.
  • Naturvenner og oplevelser i hele landet, der udvider din horisont og dit netværk.
  • Mulighed for at sætte dit præg på foreningens udvikling og for at skabe nye initiativer og projekter.

Vilkår

  • Forventet opstart: 1. januar eller 1. februar 2026.
  • Vi er ikke lønførende, men tilbyder stor frihed og fleksibilitet i opgaver og arbejdstid.
  • Du skal have kørekort (kategori B) og stille egen bil til rådighed (kompensation efter statens laveste takst).
  • Det er ikke afgørende, hvor du bor, men det forventes, at du er indstillet på en hverdag, der veksler mellem fremmøde på kontoret, rejsedage og hjemmearbejde.
    Du planlægger selv din tid og opgaver i dialog med sekretariatslederen – med høj grad af medbestemmelse og ansvar for at få hverdagen til at hænge sammen.

Ansøgningsproces

Ansøgningsfristen er 10. november 2025, og vi afholder samtaler i uge 47. - Se "Sådan søger du" inden du sender din ansøgning
Forventet opstart er 1. januar eller 1. februar 2026.

Spørgsmål til stillingen
Du er meget velkommen til at skrive til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., hvis du har spørgsmål til stillingen.

Sekretariatsleder Thea P. Strand kan desuden træffes på telefon 31 20 56 02 i følgende tidsrum:

  • Mandag den november kl. 13–15
  • Onsdag den november kl. 15–17
  • Mandag den november kl. 13–15

Vi vil gerne sikre, at alle får den samme information, så større eller generelle spørgsmål om stillingen helst sendes på mail, mens telefonen er åben til konkrete og relevante afklaringer